Köpvillkor

1. Allmänna villkor
1.1 Dessa inköps- och försäljningsregler (nedan kallade ”Regler”) är ett obligatoriskt juridiskt dokument där våra (Säljarens) och dina (Köparens) rättigheter och skyldigheter fastställs, villkor för inköp och betalning av varor, leverans- och returpolicy, parternas ansvar och andra regler relaterade till inköp och försäljning.
1.2 Genom att kryssa i rutan under köpet bekräftar Köparen att de har läst och samtycker till dessa Regler.
1.3 Säljaren förbehåller sig rätten att ändra, justera eller komplettera dessa Regler med hänsyn till förändrade omständigheter och/eller krav enligt lagstiftningen.

2. Integritetspolicy
2.1 Köparens personuppgifter på webbutiken carpemats.se behandlas enligt bestämmelserna i Republiken Litauens lag om skydd av personuppgifter och föreskrifter som reglerar och fastställer skydd för personuppgifter.
2.2 All information som är relaterad till personuppgifter som lämnas vid köptillfället behandlas som konfidentiell och hålls konfidentiell.
2.3 Genom att registrera sig och beställa varor förbinder sig Köparen att skydda och inte avslöja sina inloggningsuppgifter för någon annan. De bekräftar också att de enligt ålder har rätt att beställa varor på webbutiken carpemats.se.
2.4 På carpemats.se-webbplatsen används cookies för att förbättra webbplatsens kvalitet. Cookies hjälper till att anpassa webbsidans innehåll efter dina behov. Genom att surfa på vår webbplats samtycker du till att cookies sparas på din dator eller annan enhet. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att ändra inställningarna i din webbläsare och ta bort sparade cookies. Se avsnittet Cookiepolicy för mer information.
2.5 All information som presenteras i onlinebutiken är egendom för Carpe.lt. Det är förbjudet att använda den för kommersiella ändamål utan vårt skriftliga medgivande. Information som används för andra ändamål bredvid bilder och skriftlig information måste ange ägandet, dvs. Carpe.lt, rättigheter.

3. Garanti
3.1 Alla varor som säljs i onlinebutiken Carpe.lt är av originalmått.
3.2 Färgen eller formen på varorna kan skilja sig något från bilden i onlinebutiken på grund av användningen av informationsteknik.
3.3 När det enligt lagstiftningen för vissa varor fastställs en viss giltighetstid för användning, åtar sig Säljaren att sälja sådana varor till Köparen på ett sätt som ger Köparen möjlighet att använda dem fram till slutet av giltighetstiden för användning.
3.4 Säljaren åtar sig att informera Köparen om den relativt korta giltighetstiden för varor genom att erbjuda en rabatt och ange slutdatumet för giltighetstiden i varubeskrivningen.
3.5 Bilden kan visa fler varor än antalet till priset för en enda vara.
3.6 Varor omfattas av tillverkarens eller Republiken Litauens lagstadgade garanti.

4. Köparens rättigheter och skyldigheter
4.1 Köparen har rätt att köpa varor från Carpe.lt onlinebutik enligt dessa Regler.
4.2 Köparen är helt ansvarig för korrektheten i de uppgifter som lämnas i registreringsformuläret. Om Köparen inte anger exakta uppgifter i registreringsformuläret är inte Säljaren ansvarig för eventuella följder.
4.3 Köparen ansvarar för att överföra sina inloggningsuppgifter till tredje part. Om en tredje part använder de tjänster som erbjuds av Carpe.lt och loggar in i onlinebutiken med Köparens inloggningsuppgifter betraktas den här personen som Köparen.
4.4 Köparen har rätt att få information om de personuppgifter som behandlas.
4.5 Köparen ska betala för varorna och ta emot dem enligt dessa Regler.
4.6 Köparen har rätt att returnera varor enligt de villkor som anges i dessa Regler och enligt lagstiftningen i Republiken Litauen.
4.7 Om Köparen obefogat vägrar att ingå köp- och försäljningsavtalet är de skyldiga att betala alla direkta kostnader för att returnera varorna till Säljaren. Dessa kostnader dras av från det belopp som ska återbetalas till Köparen för varan/varorna. Om avdraget inte täcker hela Säljarens krav, dvs. om Säljarens kostnader för att returnera varorna överstiger värdet på de returnerade varorna, åtar sig Köparen att inom 15 (femton) dagar betala resten av beloppet till Säljaren.
4.8 Om det finns ytterligare frågor om varorna har Köparen rätt att kontakta Säljaren via e-post eller telefon för att klargöra informationen.

5. Säljarens rättigheter och skyldigheter
5.1 Säljaren åtar sig att respektera Köparens rätt till integritet för deras personliga information som anges i registreringsformuläret i onlinebutiken, med undantag enligt lagarna i Republiken Litauen och ”Regler för skydd av personuppgifter”.
5.2 Säljaren åtar sig att leverera de beställda varorna på ett av de sätt som anges i dessa Regler, som Köparen väljer vid köpet.
5.3 Säljaren ansvarar inte för tredjeparts, dvs. leveranstjänsters, åtgärder och försummelser av skyldigh
5.4 Säljaren, av väsentliga skäl inte kan leverera den beställda varan till köparen, åtar sig att erbjuda en analog eller så liknande vara som möjligt med sina egenskaper. Om köparen vägrar att acceptera en analog eller liknande vara, åtar sig säljaren att återbetala köparens betalda belopp inom 7 arbetsdagar, om förskottsbetalning har gjorts.
5.5 Säljaren befrias från allt ansvar i de fall där förluster uppstår på grund av att köparen, utan att ta hänsyn till säljarens rekommendationer och sina åtaganden, inte bekantade sig med dessa Regler, trots att möjlighet gavs.
5.6 I alla fall befrias säljaren från ansvar för överträdelse av leveranstiderna om varorna inte levereras till köparen eller levereras i tid på grund av köparens fel eller på grund av omständigheter som är beroende av köparen.
5.7 Om säljarens webbutik innehåller länkar till andra företags, institutioners, organisationers eller privatpersoners webbplatser, ansvarar inte säljaren för informationen där eller den verksamhet som bedrivs där, han övervakar inte dessa webbplatser, kontrollerar dem inte och representerar inte dessa företag eller personer.
5.8 Säljaren befrias från ansvar för konsekvenserna av oförutsedda händelser (force majeure) eller av skäl som inte beror på honom och som han inte kunde ha haft någon inverkan på.
6. Returnering av varor
6.1 Varor som inte kan hänföras till livsmedelsprodukter, inte skadat förpackningen eller på annat sätt skadat utseendet på varan, och som inte har använts, kan returneras till oss inom 14 kalenderdagar från mottagandet av varorna. I detta fall återbetalar vi det betalda beloppet, förutom leverans- och överföringskostnader, om sådana förekom.
6.2 Om du har fått en defekt vara måste du meddela oss detta inom 48 timmar från mottagandet av dem via e-post till info@carpemats.se. Meddelandet måste beskriva den nuvarande situationen och skicka bilder eller videor på den mottagna varan. Om ett meddelande inte har mottagits inom den angivna tidsperioden anses det att varan uppfyller köparens krav och senare klagomål har ingen grund. Vi förbinder oss att ersätta en defekt vara med en kvalitetsvara, och om det inte finns möjlighet att ersätta den med en liknande önskad vara eller återbetala det betalda beloppet för den. I detta fall kommer vi att betala för leverans- och överföringskostnader.
6.3 Efter att vi har mottagit och bedömt varans skick kommer vi att återbetala det relevanta beloppet inom 10 arbetsdagar.
6.4 Om varans skick bedöms vara defekt eller ha fabrikationsfel kommer vi att betala leveranskostnaderna.
6.5 Du kan ansöka om retur via e-post till info@carpemats.se genom att skicka in en ansökan i fritt format där du anger obligatorisk information (Förnamn, Efternamn, Telefonnummer, Beställningsnummer, Namn på den returnerade varan, kod och pris, Orsak till retur, Bankkontonummer).
7. Avslutande bestämmelser
7.1 Dessa regler utarbetades i enlighet med lagstiftningen i Republiken Litauen.
7.2 Alla tvister som uppstår på grund av tillämpningen av dessa regler löses genom förhandlingar. Om en överenskommelse inte kan nås, avgörs tvisten enligt den ordning som fastställs i Litauens lagar.
2. Hur man handlar?
1) Välj önskad vara, ange önskad mängd och klicka på ”Lägg till i varukorgen”. För att visa beställningen, klicka på ”Varukorg” -ikonen och texten ”Varukorg”, för att köpa, klicka på ”Kassan”. Kontrollera om de tillagda varorna och mängderna överensstämmer med dina önskemål – om de inte gör det, justera kvantiteterna och varukorgen kommer att uppdateras på några sekunder. Om du vill ta bort någon vara, ange kvantiteten ”0”. Om du vill ta bort alla varor från varukorgen, klicka på ”Rensa varukorgen”.
2) Välj leveransmetod (du kan också välja / ändra leveransalternativ på fliken Leverans i senare steg)
3) När du är klar med att redigera, klicka på ”Gå till betalning”.
4) Välj hur du ska köpa varor:
– Om du är registrerad kommer din ”Betalningsinformation” redan att vara ifylld. Välj sedan leverans- och betalningsmetod steg för steg.
– Om du ännu inte har ett konto i vår butik, markera ”Registrera dig” och fyll i de nedersta fälten.
– Om du vill köpa utan att vara inloggad, markera ”Köp utan att logga in”
Viktigt! Om en momsavdrag-faktura måste utfärdas i företagsnamn, välj ”Företagsköp” vid beställning och fyll i fälten för företag: KOD – obligatoriskt, moms m/k – obligatoriskt om du är momspliktig)
Viktigt! Om du är en fysisk person som bedriver individuell verksamhet, ange personnummer i fältet ”Företagskod” eller lämna det tomt.
Observera! Det individuella verksamhetsnummeret fylls inte i momsavdrag-fakturan.
5) Välj det leveranssätt som passar dig.
6) Om det finns ytterligare information som vi bör känna till, eller om du har kommentarer eller synpunkter,
7) Välj den betalningsmetod som passar dig.
8) Bekräfta din beställning efter att ha läst och accepterat Köpvillkoren.
9) Information om din beställning skickas till din angivna e-postadress.
Vi rekommenderar att du registrerar dig och har ditt eget konto! Genom att skapa ett konto kan du handla snabbare och bekvämare, känna till status för dina beställningar och följa historiken över alla dina beställningar.
3. Betalningsmetoder
– Betalning utförs via Internetbank, genom Montonios system.
– Klicka på ”Gå till betalning” för att välja banken från vilken du ska göra betalningen. Följ sedan instruktionerna och utför stegen en efter en.
– Om betalning inte sker för varorna inom 24 timmar, avbryts reservationen av varorna.
4. Leverans och Avhämtning
– Leverans- och avhämtningsvillkor
– Varorna skickas samma arbetsdag efter mottagande av betalning för beställningen eller följande arbetsdag om betalningen mottogs efter kl. 17:00.
– Varorna levereras enligt köparens valda metod.
– OBS! Leveranstiderna för varorna kan variera beroende på säsongsvariationer, vilket påverkar tjänsten från leveransbolagen och vår egen belastning, samt oväntade omständigheter (force majeure) som vi inte kan påverka.